תלמידים יוצרים שינוי

15/05/2018 עודכן בתאריך

"רק דרך החינוך אפשר לשנות את העולם לטוב יותר" (יאנוש קורצ'ק)

תלמידים יוצרים שינוי, במסגרת פרויקט למידה מערבת ופעילה, בבתי הספר היסודיים במועצה האזורית עמק יזרעאל

 

לחקור, לשאול ולשתף, הם רק חלק מהמרכיבים של למידה מבוססת פרויקטים, שמיושמת בבתי הספר היסודיים, בתחום המועצה. בתפיסה זו, הלמידה מגיעה מהתלמידים ומתקיים "שינוי בעלילה". לא עוד שיעור פרונטלי, בו המורה מעבירה את החומר, אלא התלמידים שואלים שאלות, המעוררות סקרנות ורצון לחקור לעומק. התלמידים מתמודדים עם פתרון בעיות ולומדים לעבוד בקבוצות. זאת תוך הבנה של תפקיד הפרט בקבוצה. הם מתרגלים מיומנות של עמידה בפני קהל ויכולת להציג את עבודתם בפומבי, ומתמודדים עם אתגרים מחשבתיים ועוד.

 

הפרויקט מתחיל בניסוח שאלה פורייה, שנגזרת מתכנית הלמודים. זוהי שאלה פתוחה עם ריבוי תשובות, המערערת הנחות יסוד ושיש בה מימד ערכי, כגון "מדוע אני גאה לחיות בעמק?"

במקביל לניסוח השאלה, מחליטים על תוצר שיוצג מול קהל. בהצגת הלמידה משיבים הילדים לשאלה הפורייה, באמצעות טקסט טיעון, המביא לידי ביטוי את החיבור שלהם לעמק. למשל, כתיבת ספר על דמויות משפיעות בעמק יזרעאל.

 

בשבוע שעבר, ביקרו אנשי המועצה ונציגי החינוך בבתי הספר, הפועלים ברוח תפיסה זו; לא עוד שינון ספר 'שמואל' אלא למידה באמצעות מחקר וסקרנות, מתוך רצון לדעת ולהבין. בנוסף, התרשמו המבקרים מיכולת הביטוי של התלמידים בהצגת הפרויקטים.

 

מנהלת מחלקת בתי הספר היסודיים ומובילת השינוי, ענבל מור סמו: "הלמידה בדרך זו משפיעה על אופן התבוננות התלמידים בעולם ועל דרך ההתנהלות בו. דרכה הם רוכשים מיומנויות של טיעון ושכנוע, חשיבה ביקורתית, ניהול דיאלוג, למידה עצמאית והשמעת קולם. גם המורים בונים סביבה לימודית גמישה ומגוונת. הם מלווים, מנחים ומעודדים את התלמידים, מכירים אותם מקרוב ומאמינים בהם. דרך הלימוד מיושמת בתהליך עצמאי של התלמידים, שבסופו יעניק להם כלים וצידה לדרך, שילוו אותם במהלך חייהם".

עבור לתוכן העמוד