אתר לשעת חרום
    מידע לשעת חירום
    דלג על מידע לשעת חירום

    מידע לשעת חירום

    מנהל: משה אלקנה

    מוקד 24/7: 04-6520100

    טלפון מזכירות: 04-6520086

    פקס: 04-6520085

    צור קשר מחלקת ביטחון: לחץ כאן

    שעות פעילות: 8:00-16:00

    מחלקת דוברות

    22/01/2017 עודכן בתאריך

    במציאות של אי ודאות וחירום, המידע הינו כלי מרכזי להבטחת ביטחונם וחוסנם של תושבי היישוב. תפקידם של דוברי הצח"י בישובים הוא מהותי על מנת לספק מידע אמין וזמין לתושבים בעזרת אמצעי התקשורת העומדים לרשותנו. דוברי הצח"י ביישובים הם שגרירי מחלקת הדוברות במועצה בשטח ועל כן, שיתוף הפעולה חשוב מאוד גם בעיתות שגרה. במסמך הבא, עקרונות והנחיות להעברת מידע בעיתות חירום והסברים על תפקידו של דובר צח"י ביישוב:

    תפקידו של דובר צח"י ביישוב

    • שגריר של דוברות המועצה ביישוב
    • איש הקשר של היישוב בשעת חירום
    • מעביר מידע נחוץ לתושבים
    • ממפה את צרכי התושבים ועונה עליהם
    • פועל מול כלי התקשורת הפונים ליישוב/ למועצה ומול דוברת המועצה

    עקרונות הדוברות וההסברה בחירום:

    • הסברה יעילה = הצלת חיים וחיזוק חוסן יישובי. המטרה – הענקת הנחיות ברורות להתנהלות.
    • הבעיה המרכזית במלחמה היא לא הפצועים וההרוגים. הצורך המרכזי הוא לסייע לאוכלוסייה להתמודד.
    • המטרה שלנו: יצירת אמון ותחושת מסוגלות להתמודד. מתן תחושת בטחון, הענקת מידע על המתרחש ועל הצפוי בהמשך, לפזר את ענני אי הודאות.  
    • התקשורת עם הציבור מעבירה מסר של "אתם לא לבד, יש כתובת, יש מי שמטפל באירועים, יש למי לפנות"
    • תמיכה – חיזוק החוסן של התושבים באמצעות מסרים מרגיעים ומידע

    מטרת ההסברה בחירום:

    • הצלת חיים ומזעור נזקים - (העברת מידע על דרכי התנהגות בהתאם להנחיות)
    • חיזוק תחושת הביטחון באמצעות מידע והפחתת אי ודאות
    • חיזוק החוסן הקהילתי - חיזוק אמון הציבור בהנהלה באופן ניהול המצב
    • שמירה על שגרת חיים והעברת מידע שוטף שיאפשר שמירה על שגרת החיים

    מסרים סמויים

    • שגרת החיים ממשיכה – כל המערכות מתפקדות. המצב בשליטה
    • יש מנהיגות שלוקחת אחריות – אתם לא לבד. יש מערכת שמטפלת ונותנת מענה.

    כדי לדברר היטב בחירום, יש חשיבות עליונה להיערכות מתאימה בשגרה:

    • הכנת נוהל עבודה בחירום
    • עדכון פרטי התקשרות מול כל הגורמים היישובים והחוץ יישוביים הרלוונטים לעיתות חירום.

    כללי טיפול בארוע חירום:

    • ריכוז מידע מדויק ואמין
    • הפצת הנחיות התגוננות לפי דרישת הגופים הרלבנטיים
    • איתור צרכי התושבים ומענה לפניות
    • עדכון אמצעי התקשורת על האירוע ומשמעותו בכפוף למגבלות
    • גיבוש מסרים לתמיכה וחיזוק התושבים: מסרים קבועים שכדאי להשתמש בהם:
      • ימים קשים, מתמודדים ביחד, תמיכה במי שנפגע
      • לפרט עשייה ביישוב וברשות לטיפול במקרה (שולטים במצב, אתם לא לבד)
      • להדגיש חשיבות בשמירה על הנחיות ההתגוננות
      • לדבר על החוסן והחוזק של הקהילה, מתן לגיטימציה למי שבחר לצאת מהאזור.
      • בזמן מלחמה לא מתלוננים ולא באים בטענות !

    מסרים חשובים לדברור בשעת חירום - תכל'ס, מה לכתוב לציבור?

    • פרטים על האירועים- מה קרה, איפה, מה מצב הנזק. מה ידוע/לא ידוע לכם, לא לשמור מידע לעצמכם!
    • איך מטפלים באירוע-איזה מערכות פועלות לטיפול באירוע
    • מה לעשות ולמי לפנות – הנחיות מיוחדות במידה ויש. לאן ניתן לפנות לסיוע בנושאים שונים.
    • מסרים מנהיגותיים – מילות חיזוק לתושבים, פרגון לכוחות פנימיים שמסייעים ולמתנדבים, להודות לתושבים על הקשבה להנחיות.

    תכני ההסברה

    • ההחלטה על המסר מתבצעת בשיתוף ממלאי תפקידים נוספים ביישוב ובמועצה.
    • בבואכם לנסח הודעה, חישבו מה הכי מטריד כרגע את התושבים, ונסו לענות על סוגייה זו.
    • יחנו נחיצות הוצאת דפי מידע ייעודיים לתחום מסוים (לדוגמא: הנחיות להורים מענה לילדים).
    • תקשורת יעילה מחייבת שיתוף פעולה עם ארגונים שונים הפועלים בזירה (במיוחד פיקוד העורף).
    • במסמך שהנכם מוציאים לתושבים חתום על ידי ממלאי התפקידים ולא על ידי דובר – מזכיר ישוב, קב"ט, ראש רשות.

    באיזה כלי לתקשר?

    • מה שעובד בשגרה עובד בחירום (ולהפך...)
    • עשו שיקול, בהתאם לרמת הדחיפות של ההודעה ולרמת הפירוט שיש בה, באלו מאמצעי התקשורת נכון להעביר את ההודעה: הודעות לניידים, הודעות במייל, לוחות מודעות, אתר אינטרנט, רשתות חברתיות.
    • מומלץ לתכנן מראש את ערוצי התקשורת בהם תרצו להשתמש בחירום ולהכשיר מספר אנשים שיבצעו זאת טכנית – סיירת נוער לחלוקת מנשרים ורעיונות נוספים
    • ליידע את הציבור על מיקום הפרסומים – מייל, לוחות מודעות, פליירים.

    אמצעי התקשורת העומדים לרשותו של דובר צח"י:

    • אתרי האינטרנט של המועצה, היישובים, בתי הספר וכו'
    • דיוור מקוון /דואר אלקטרוני
    • רשתות חברתיות – פייסבוק, מוסקיטר
    • מסרונים מהמועצה / מהיישוב (SMS)
    • מכשירי קשר, מערכות כריזה
    • מנשרים – בתיבות הדואר או שליחים
    • מוקד המועצה – פעיל 24/7
    • כלי תקשורת אזוריים וארציים

    בשגרה ובחירום - אנחנו כאן בשבילכם  מחלקת דוברות עמק יזרעאל 04-6520726/7

    עבור לתוכן העמוד